BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

LITERART XXI SI NOI

 

 

S-a împlinit un deceniu de la înfiintarea asociatiei LiterArt. Lucrul s-a petrecut la câtiva ani după schimbarea sistemului politic din România, într-un timp al sperantelor, aflat încă sub semnul curajulului dovedit de  tinerii care si-au sacrificat atunci viata. Cea care a avut initiativa înfiintării a fost Silvia Cinca, ea însăsi scriitoare, implicată prin profesie în marea aventură politică a acelor ani. Numele întreg asupra căruia s-a oprit a fost LiterArt - International Association of Romanian Writers & Artists, Asociatia Internatională a Scriitorilor si Oamenilor de Artă Români.  Tot ea a fost cea care a oferit primele premii ale asociatiei unui grup de scriitori, în cadrul unei ceremonii desfăsurate la sediul si sub auspiciile Fundatiei Culturale Române, iar una din cele premiate cu acel prilej a fost o tânără din tară, aflată la prima ei carte. Obiectivul principal al acelui timp era apropierea si cunoasterea mai bună a scriitorilor români aflati de o parte si de alta a prăbusitei cortine de fier. Cinca visa posibile traduceri si publicări de cărti românesti în Statele Unite, prin lărgirea comitetului director si includerea unor personalităti americane din domeniul presei si editurilor care puteau facilita medierea dintre cele două culturi. Proiectul, generos si bine gândit, nu a ajuns prea departe. Neîmplinirile s-au datorat faptului că scriitoarea s-a repatriat în tara pe care o părăsise cu câteva decenii înainte, unde a devenit directoarea unei edituri. Asociatia a fost preluată de poetul Gabriel Stănescu, proaspăt emigrat în America la data aceea. Asociatia LiterArt se afla în pragul unei vieti noi.

LiterArt-XXI formulează aspiratii asemănătoare, dacă nu de-a dreptul identice: "Idealul nostru este de a impulsiona si a face cunoscută lumii creatia românească dincolo de barierele de limbă, nationalitate sau cultură. Urmărim întelegerea dintre oameni, informarea lumii asupra culturii si bogătiei spirituale ale poporului român, crearea de oportunităti pentru afirmare si comunicare". Textul integral apare număr de număr pe coperta interioară a revistei “Origini", de la aparitia căreia   s-au împlinit deja zece ani, realizare de vârf a noului ei presedinte. Modalitătile prin care pot fi obtinute rezultatele enuntate sunt si ele, în bună parte, aceleasi.

Schimbările politice care au avut loc în România au avut un efect neasteptat asupra institutiilor exilului. Organizatiile cu profil politic au intrat initial în hibernare, apoi, treptat, s-au autodizolvat. Liderii lor deprinseseră limbajul anticomunist, dar nu erau capabili să nuanteze, mai ales în conditiile în care opozitia din tară era cu mult mai competentă, mai informată si capabilă să reactioneze prompt. Lucrurile nu au stat diferit cu asociatiile profesionale. Academia Româno-Americană (A.R.A.) a fost cea mai vizibilă organizatie a exilului american, cu manifestări anuale sub forma congreselor la universităti prestigioase, cu o revistă serioasă si cu o serie de volume publicate. De îndată ce a devenit posibil contactul direct cu specialistii din tară a scăzut însemnătatea asociatiei, cel putin în forma pe care o avea în acel moment. Incapabilă să se transforme, ea îsi poartă umbra de la o întâlnire la alta. Situatia nu a fost mai bună nici cu grupările artistice. LiterArt-XXI este una din putinele asociatii care au făcut fată dinamicii sociale si a izbutit să străbată anii.

Este timpul să evaluăm drumul parcurs si să încercăm să-i configurăm viitorul. Un efort de definire pe care urmează să-l facem în comun printr-o dezbatere pe care propun s-o initiem. Pentru că această asociatie nu poate să existe fără să se manifeste si fără contributia fiecăruia dintre noi. În decursul deceniului care a trecut, membrii asociatiei nu au fost solicitati să contribuie în vreun fel la activitatea ei, altfel decât prin cotizatie. Presupun că lucrurile pot fi făcute mai bine.

Iată în continuare o listă de propuneri la care sunt convins că se vor adăuga altele, pe măsură ce dezbaterea va prinde contur, astfel ca la sfârsit să ne oprim asupra celor care răspund cel mai bine obiectivelor pe care le avem în vedere.

O primă măsură care se impune este publicarea unei liste a membrilor LiterArt, împreună cu adresele lor de e-mail si adresele postale. În felul acesta va deveni posibilă comunicarea directă în problemele de interes comun.

Nu este lipsită de interes o discutie asupra dezideratelor si proiectelor asociatiei. Asemeni oricărei alte asociatii, LiterArt ar trebui să aibă o structură: presedinte, comitet director, eventual, comitete ad-hoc care să dezbată diverse proiecte, inclusiv actualitatea unora dintre cele existente în acest moment. Un aspect nu lipsit de importantă este sănătatea financiară a asociatiei. Este neîndoielnic pentru oricine doreste să pună în aplicare un program cât de modest că o organizatie nu poate subzista din cotizatiile membrilor ei. Pentru aceasta sunt necesare fonduri, care pot rezulta din contributii, donatii, reclame, relatii între asociatie si institutii finantatoare de proiecte culturale din tară, sprijin din partea unor personalităti, conducători de întreprinderi, bănci etc. Dacă asociatia îsi doreste un viitor, ea trebuie să tină seama de această realitate. Una din modalităti este desemnarea unei persoane, nu neapărat membru, drept reprezentant p.r., a cărei activitate să constea în strângerea de fonduri, membrii asociatiei urmând să fie cei care să propună proiectele, să urmărească modul în care ele sunt duse până la capăt si felul în care sunt cheltuite fondurile alocate.

LiterArt si-a inclus în program "un concurs la 2 ani deschis membrilor asociatiei pentru lucrări literare si de artă; inclusiv în manuscris." Ocazional, citim că revista a acordat premii, dar, personal, nu am aflat care sunt lucrările oferite spre premiere, cine le evaluează si nici în ce anume constă premiul. Asemenea proiecte merită o atentie sporită, fiindcă ele pot afecta viata celui care îsi depune creatia spre apreciere si recunoastere.

Putem să supunem discutiei însăsi ideea de a oferi premii membrilor asociatiei. Pot fi aduse argumente pro, dar  si contra. Personal, socotesc că premierea în cadrul familial si restrâns al membrilor LiterArt are un caracter incestuos. Asociatia a fost gândită ca o modalitate de comunicare cu scriitorii si artistii din tară, mai degrabă decât ca o modalitate de promovare a celor din afara ei, cu toate că, e adevărat, nu stim prea multe nici despre noi însine. Dacă vom decide ca mai adecvată premierea unor lucrări ale scriitorilor din tară, urmează să stabilim criteriile pe baza cărora se face selectia si care e competenta juriului. Lucrul nu este usor, în conditiile în care anual apar în România în jur de 5.000 de titluri.

Un alt obiectiv în programul asociatiei a fost proiectul unui "laborator de creatie, constând în întâlniri între creatori români sau apartinând unor altor culturi putin cunoscute în USA". Nu am cunostintă ca o asemenea întâlnire să fi avut loc în deceniul scurs si mă întreb dacă există o justificare pentru mentinerea lui în continuare.

O seamă de alte proiecte pot fi formulate si incluse printre obiectivele asociatiei.

Un aspect care ar merita studiat este relatia asociatiei cu Institutul Cultural Român. Asemeni LiterArt-ului, I.C.R. urmăreste si el stabilirea de contacte cu oamenii de cultură si artistii din afara granitelor tării. Asa stând lucrurile, o seamă de programe pot fi conjugate printr-o participare comună. O relatie benefică asociatiei poate rezulta din cooperarea cu Ministerul Culturii si Cultelor, Departamentul pentru românii de pretutindeni, dar, de asemeni, cu Uniunea Scriitorilor din Moldova, cu asociatiile de scriitori din Bucovina, Serbia, cu grupurile de scriitori de limbă română din lumea occidentală care nu sunt membri LiterArt. Unul dintre membrii asociatiei, aflat în România la data la care se desfăsoară evenimente ce privesc viata scriitorilor, - am în vedere Congrese ale scriitorilor sau alegerea conducerii USR - ar putea reprezenta întregul grup al scriitorilor LiterArt. O astfel de reprezentare nu este posibilă decât după consultarea lor si stabilirea unei pozitii comune.

Nu e nici o îndoială că realizarea cea mai importantă a LiterArtului este revista "Origini", iar meritul este al directorului ei, presedintele asociatiei. I se adaugă "Almanahul Origini", un volum inegal, un soi de bricabrác literar si "Caietele internationale de poezie". Presupun că membrii asociatiei se pot implica mai direct în formularea tematicii numerelor. Cred că este o îndatorire a fiecăruia să propună temele pe care le consideră de primă importantă ori prioritare. Din stocul de oferte, se vor putea alege prin vot cele cinci ale unui an. În felul acesta vom evita dezbaterea unor subiecte obosite sau de actualitate în mediul unor tineri debusolati din perioada interbelică. Tot astfel ar putea fi selectată si lista personalitătilor care să devină obiectul "Suplimentului Origini". Colaborări, schimb de opinii, o revistă a presei literare între publicatiile uniunii si revista "Origini" pot deveni curente. Aceasta implică, desigur, o platformă deschisă, democratică, comună.

Nu mă îndoiesc că pot fi găsite sau create multe alte ferestre prin care putem să conlucrăm cu cei cu care împărtim aceleasi preocupări. La cele câteva sugestii propuse se pot adăuga altele. Este limpede că, în conditiile de astăzi, o asociatia ca LiterArt nu poate supravietui fără ca membrii ei să-si asume responsabilităti si să depună un efort de participare. Să încercăm împreună să infuzăm viată într-un organism care poate aspira la mai mult.

 

Constantin Eretescu